تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی

تفاوت در شکل ظاهری

تفاوت عمده تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش در شکل سطح مقطع آن ها می باشد، سطح مقطع تیرآهن IPE شبیه به حرف I انگلیسی و سطح مقطع تیرآهن IPB شبیه به حرف H انگلیسی می باشد.

هر دو تیرآهن دارای بال های بالا و پایین و جان می باشند و تفاوت آن ها در نسبت اندازه بال و جان است. در تیرآهن I عرض بال به جان کمتر از تیرآهن هاش می باشد به طوری که در تیرآهن H این نسبت نزدیک به یک می باشد.

تیرآهن های آی شکل معمولا در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر تولید می شوند در حالیکه تیرآهن های هاش در ارتفاع مابین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر شاخته می شوند.

تفاوت در کاربرد

تفاوت های ساختاری تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی باعث شده کاربردهای آن ها متفاوت باشد و ، هرچند که هردوی آن ها در سراسر جهان در بخش های مختلف ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند.

تیرآهن هاش به دلیل سطح مقطع خاص آن می تواند برای مصارف با طول ۱۰۰ متر استفاده شود در حالیکه حداکثر طول ساخت در تیرآهن معمولی ۳۰ متر می باشد، در نتیجه در این مورد محدودیت استفاده تیرآهن هاش کمتر است.

از آنجایی که وظیفه ستون انتقال تنش طبقات ساختمان بالایی ساختمان به پایین است، و تنش نسبت بار وارده به سطح مقطع می باشد، تیرآهن H شکل به دلیل سطح مقطع بزرگتر تنش کمتری منتقل میکند و در نتیجه کاربرد مناسب تری برای ستون نسبت به تیرآهن I شکل دارد.

به دلیل همسان بودن اندازه عرض بال و جان در تیرآهن IPB، در مقابل نیروهای خمشی و برشی بهتر عمل میکند و طیف وسیع تری از کاربرد در ساختمان خواهد داشت.

از تیرآهن هاش در صنعت استفاده های زیادی می شود که در مورد تیرآهن آی شکل این چنین نیست.

تفاوت در تحمل بار

تیرآهن هاش به دلیل نوع هندسه آن ها مقاومت قابل توجهی در برابر نیروهای برشی و خمشی نسبت به تیرآهن معمولی دارند. پهنای بال یا همان عمق زیاد این تیرآهن باعث شده استفاده از آن ها استحکام بیشتری به سازه ببخشد و همانطور که پیشتر گفته شد سطح مقطع بیشتر تیرآهن IPB در بار ثابت تحت تنش کمتری نسبت به تیرآهن IPE قرار می گیرد.