مفتول چیست

 

مفتول چیست

مفتول همانطور که بالاتر اشاره شد به میلگردهایی که قطر پایینی دارند گفته می شود، این محصول به واسطه انعطاف بالایی که دارد در صنعت کاربردهای بسیاری دارد.

مفتول سخت صنعتی که مقاومت بالایی دارد از مهمترین انواع مفتول است که روش نورد سرد، با استفاده از میلگردهای کلاف تولید می شود.

موارد استفاده مفتول

مفتول، یا وایرراد (Wire rod) بسته به نوع سرد شدن یا گرمازدگی برای تولید طناب های سیم، سیم خاردار، مش و میخ، فنرها و سیم تقویتی استفاده می شود.

در این قسمت جدول مشخصات شیمیایی چند نوع وایرراد را مشاهده می کنید.

وایرراد کم کربن

این محصول کربن کمتری دارد و کشش پذیری بالایی دارد، آنالیز شیمیایی این محصول طوری است که امکان جوش پذیری بالای دارد. همچنین قابلیت چکش خواری این محصول نیز بالاست.

G:Royalafclahanroyalمیلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی دارد1.jpg

وایر راد با کربن متوسط

این مفتول در صنعت تایر و لاستیک و تولید سیم بکسل و سیم پیانو کاربرد دارد.

G:Royalafclahanroyalمیلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی دارد2.jpg

وایرراد پر کربن

موارد مصرف این محصول نیز مانند نوع کربن متوسط آن است.

G:Royalafclahanroyalمیلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی دارد3.jpg

 

منبع : وبلاگ آهن رویال

 

مزایای استفاده از آهن اسفنجی

 

مزایای استفاده از آهن اسفنجی

  • آهن اسفنجی گوگرد و فسفر کمتری دارد و عناصر زائدی که در قراضه آهن وجود دارد نیز در آهن اسفنجی وجود ندارد.
  • در کوره های اکسیژنی می توان از آهن اسفنجی به عنوان یک عامل خنک کننده و جایگزین قراضه آهنی نیز استفاده کرد.
  • میزان آهن بالا، کیفیت فلز کاری آن را بالا میبرد.

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰)

 

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰)

   میلگرد آجدار مارپیچ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰) از نظر نوع آج، تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشته که به راحتی می­توان این دو نوع میلگرد را از هم تشخیص داد. درمیلگردهای آج ۳۴۰ برجستگی های عرضی بصورت یکنواخت با زاویه حداقل ۴۵ درجه نسبت به محور طولی یا دوکی شکل در دو طرف برجستگی طولی پیچیده شده است. (راه شناسایی کاربردی: در یک میلگرد آج ۳۴۰ برجستگی عرضی به مانند طنابی است که دور یک میله بصورت مارپیچ پیچیده شده است قابل شناسایی می­باشد.)

مزایا استفاده از میلگرد فولادی پر مقاومت A4

میلگرد فولادی است که در بتن برای مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می گیرد.فولادی که به این منظور در سازه های بتن آرمه مورد استفاده قرار میگیرد به شکل سیم یا میلگرد می باشد .در کشور های مختلف میلگرد های فولادی با استانداردهای متفاوتی تولید می شود و در هر استانداردی با طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.فولادی که در ایران تولید می شود ( طبق استاندارد روسی ) به سه گروه تقسیم می شود : فولاد نوع A1 ، فولاد نوع A2 ، فولاد نوع A3

در ایران نیز از تیر ماه ۱۳۹۲ اداره کل استاندارد ملی ایران پس از بررسی های فراوان و تجدید نظر در استاندارد قبلی  استفاده از میلگرد S500 و S520  را مجاز دانسته و شاخص های آن را بر اساس جدول زیر در استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI3132 ارائه نموده است.

 

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی

 

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی

تفاوت در شکل ظاهری

تفاوت عمده تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش در شکل سطح مقطع آن ها می باشد، سطح مقطع تیرآهن IPE شبیه به حرف I انگلیسی و سطح مقطع تیرآهن IPB شبیه به حرف H انگلیسی می باشد.

هر دو تیرآهن دارای بال های بالا و پایین و جان می باشند و تفاوت آن ها در نسبت اندازه بال و جان است. در تیرآهن I عرض بال به جان کمتر از تیرآهن هاش می باشد به طوری که در تیرآهن H این نسبت نزدیک به یک می باشد.

تیرآهن های آی شکل معمولا در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر تولید می شوند در حالیکه تیرآهن های هاش در ارتفاع مابین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر شاخته می شوند.

تفاوت در کاربرد

تفاوت های ساختاری تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی باعث شده کاربردهای آن ها متفاوت باشد و ، هرچند که هردوی آن ها در سراسر جهان در بخش های مختلف ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند.

تیرآهن هاش به دلیل سطح مقطع خاص آن می تواند برای مصارف با طول ۱۰۰ متر استفاده شود در حالیکه حداکثر طول ساخت در تیرآهن معمولی ۳۰ متر می باشد، در نتیجه در این مورد محدودیت استفاده تیرآهن هاش کمتر است.

از آنجایی که وظیفه ستون انتقال تنش طبقات ساختمان بالایی ساختمان به پایین است، و تنش نسبت بار وارده به سطح مقطع می باشد، تیرآهن H شکل به دلیل سطح مقطع بزرگتر تنش کمتری منتقل میکند و در نتیجه کاربرد مناسب تری برای ستون نسبت به تیرآهن I شکل دارد.

به دلیل همسان بودن اندازه عرض بال و جان در تیرآهن IPB، در مقابل نیروهای خمشی و برشی بهتر عمل میکند و طیف وسیع تری از کاربرد در ساختمان خواهد داشت.

از تیرآهن هاش در صنعت استفاده های زیادی می شود که در مورد تیرآهن آی شکل این چنین نیست.

تفاوت در تحمل بار

تیرآهن هاش به دلیل نوع هندسه آن ها مقاومت قابل توجهی در برابر نیروهای برشی و خمشی نسبت به تیرآهن معمولی دارند. پهنای بال یا همان عمق زیاد این تیرآهن باعث شده استفاده از آن ها استحکام بیشتری به سازه ببخشد و همانطور که پیشتر گفته شد سطح مقطع بیشتر تیرآهن IPB در بار ثابت تحت تنش کمتری نسبت به تیرآهن IPE قرار می گیرد.

تیرآهن بال پهن IPB یا H شکل

  تیرآهن IPE یا همان تیر I شکل مدتها به عنوان مصالح پایه در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما بعد از آن هاش بال پهن در صنایع بثهلم با ورود موفقیت آمیز خود به بازار در اوایل قرن بیستم توانست جایگاه بسیار مهمی را در میان سایر موارد مشابه پیدا کند و برای ساخت پل ها و آسمان خراش ها به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت.

خط تولید هاش در این کمپانی بسیار بزرگ بود به طوری که قادر بود تا تیرآهن های بال پهن تا عمق ۳۶ اینچ یا ۴۴/۹۱ سانتی متر تولید نماید. به دلیل تقاضای بالا و محبوبیت هاش در سراسر ایالت متحده ی آمریکا قیمت تیرآهن هاش بال پهن تولید شده این کمپانی بالا رفت. همچنین تیر بال پهن هاش در طول جنگ جهانی اول به عنوان مواد مورد نیاز در جنگ کاربرد بسیار فراوانی داشت.

با توجه به آن که امروزه محصولات فولادی کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارند به همین دلیل به اشکال متنوعی تولید می شوند تا در هر قسمتی از سازه، با متناسب ترین شکل موجود مورد استفاده قرار گرفته و از حداکثر ظرفیت باربری آنها استفاده شود. پروفیل های ساختمانی در سایزهای ۶ تا ۱۴ متر می باشند و در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند که استاندارد اروپا از جمله معروفترین آن ها بوده و در ایران نیز این نوع استاندارد برای تهیه انواع پروفیل های ساختمانی از جمله هاش مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن از جمله مهم ترین پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی است که مقاومت خمشی بسیار بالایی داشته و در انواع تیپ های INP، IPE و IPB تولید می شوند.

 

تیرآهن بال پهن IPB یا H شکل یا هاش برای اولین بار در شرکت بثهلم تولید گردید و از مهمترین دستاوردهای این واحد تولیدی به شمار می رفت. چرا که با تولید آن تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد گردید و به سرعت توانست از بخش های دیگر این صنعت فاصله بگیرد. در حالی که این کارخانه تولیدی تیرآهن  به دنبال ایجاد ابتکار و تحول در صنعت فولاد در اوایل قرن بیستم بود با ابتکار و تولید هاش بال پهن توانست به این هدف خود دست یابد. تیر I شکل قبل از تیر بال پهن ابداع و تولید شده بود، اما تیرآهن هاش بال پهن به عنوان یک اختراع بسیار مهم محسوب می گردید که حتی در لوگوی این کمپانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در ابتدا تیرهای معمولی به طور عمده در قالب شاخه های بلند تولید می شدند و به دلیلی خاصیت ضد حریق بودنشان نسبت به چوب محبوبیت بالایی داشتند؛ اما به دلیل آنکه ابعاد آن ها بسیار طویل بود بارها با شکست روبرو شدند. در نهایت در سال ۱۸۵۶ در زمانی که اولین تیر مرغوب در ترنتون برای ساختمان فدرال تولید گردید دیگر از شکست های قبلی خبری نبود و این نقطه عطفی در تولید و نورد تیرآهن به شمار می آمد.

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
<-blogads->